Hva har kunnskapsministeren gjort for å sikre sangens plass i skolen? Dette spørsmålet stilte stortingsrepresentant Torstein Tvedt Solberg i Stortinget 8. oktober. Det er et betimelig spørsmål.
«Sang er et uttrykk for kulturen vår – og bygger bro», sa kunnskapsminister Jan Tore Sanner på Skolenes sangdag 12. juni i år ifølge nettavisen Ballade. Og han fortsatte: «Det skal synges mye, og min klare oppfordring til skolene er at det bør synges mer». Da er vårt spørsmål: Hvorfor gjør han da ingenting konkret for å sikre sangens plass i skolen? Hvorfor bruker han ikke noen av de virkemidlene han har til rådighet?
Krafttak for sang og Musikk i Skolen har vært ute i 90 skoler med sang- og skoleutviklingsprogrammet Syngende skole, og de ser at det synges mindre og mindre i skolen. Observasjonene tyder på at det synges lite etter 2. klasse og at repertoarvalget er tilfeldig.
Her er noe av det vi mener Jan Tore Sanner kan gjøre for å styrke sangen i skolen:
1. Gjennomføre et kompetanseløft innenfor sang for dagens og morgendagens lærere. En lærer som ikke selv har fått undervisning i sang, vil neppe velge å bruke sang i undervisningen. Ved å gi lærerne kunnskap og trygghet til å lede sang, skapes det mer sang i skolen. Vi må også sørge for at lærerstudenter får et minimum av opplæring i estetiske fag generelt og i sang spesielt. Siden 2003 har det vært mulig for lærerstudenter å gå gjennom hele studiet uten noen opplæring i estetiske fag.
2. Innføre kompetansekrav for musikklærere. Bare 40 prosent av musikklærerne i barneskolen har utdannelse i faget. Bare 25 prosent har ett års musikkutdannelse eller mer. Hvorfor stilles det kompetansekrav for lærere som skal undervise i norsk, engelsk og matematikk, mens det ikke kreves en eneste time i musikkutdanning for de som skal undervise musikk?
3. Gi lærerne gode verktøy. Mye av sangen som skjer i skolen i dag er basert på tilfeldige YouTube-klipp. Vi mener skolene må sikres tilgang til repertoar gjennom læringsmateriell av høy kvalitet og ta det i bruk. Dette vil gjøre lærerne bedre i stand til bringe sangen tilbake i skolehverdagen.
Sang er balsam for hjertet og næring for sjela, sa Tove Karoline Knutsen en gang. Men sang er mer enn det: Sang er også viktig for fellesskap, kulturarv, identitet og er en kilde til læring. Sangen er for viktig til at den skal kunne velges bort i skolen.
Jarle Flemvåg – leder, Krafttak for sang
Åsmund Mæhle – generalsekretær, Norges Korforbund